Czym jest zarządzanie reputacją w sieci?

Czym jest zarządzanie reputacją w sieci?

Czym jest zarządzanie reputacją w sieci?

Chyba nikomu nie trzeba powtarzać, że wizerunek w internecie jest sprawą kluczową, zwłaszcza, że to od niego zależy sprzedaż naszych produktów i kontakty z kontrahentami.

Sporo prawdy jest w tym, że na dobry wizerunek trzeba pracować bardzo długo. I wystarczy jedna zła opinia, by to zepsuć.

Jak zarządzać reputacją w Internecie?

Zarządzanie reputacją w internecie, możemy podzielić na trzy zasadnicze elementy. Pierwszym z nich, będzie monitorowanie, drugim prewencja a trzecim – poprawa naszej reputacji w sytuacjach kryzysowych. W skład pojęcia wchodzi również SERM (ang. search engine reputation management), czyli zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach internetowych. Więcej na ten temat na stronie: https://www.semtec.pl/uslugi-seo/serm/.

Monitorowanie

Jeśli chcemy dbać o naszą reputację, musimy zadbać również o monitorowanie opinii na nasz temat. Chodzi tu przede wszystkim o obserwację negatywnych wpisów, komentarzy i złośliwych linków. Nikt nie może nam zagwarantować, że konkurencja w sposób świadomy, będzie oddziaływać na rzecz pogorszenia naszej opinii. Dlatego od prawidłowo funkcjonującego ORM (ang. online reputation management), będzie zależało, czy odpowiednio szybko wykryjemy wszystkie, szkalujące nas treści.

Prewencja

Powiedzenie, że warto dmuchać na zimne, ma swoje zastosowanie również w e-marketingu. Zanim więc pojawi się jakaś negatywna opinia na nasz temat, zadbajmy o to, by potencjalni Klienci zostali zasypani treściami pozytywnymi i neutralnymi względem nas. W ten sposób, nie tylko poprawimy swój wizerunek w sieci, ale przede wszystkim – zainteresujemy jeszcze większe grono odbiorców, naszą marką.

Reagowanie na sytuacje kryzysowe

No cóż… zdarzyło się. Mamy już pierwszą negatywną opinię na swój temat. Nie warto jednak w tej sytuacji się załamywać. Jeśli np prowadzimy sklep na Allegro i wśród tysiąca różnych opinii trafiły nam się dwie negatywne, to nie ma czym się martwić. Problem pojawia się wtedy, gdy ktoś świadomie chce osłabić naszą reputację. Może być to usunięty ze stanowiska pracownik, niezadowolony Klient, czy też – konkurencja.

Takie sytuacje kryzysowe mogą mieć różną postać i tu właśnie wracamy do naszego monitorowania, od którego zależy sprawne i szybkie wykrycie a następnie usunięcie, szkalującej nas opinii.

Podsumowanie

O co chodzi w ORM? Zarządzanie reputacją w Internecie, zostało stworzone przede wszystkim dlatego, by wypierać szkodliwe opinie na nasz temat. Te zaś, prędzej czy później się pojawią. Prowadząc nawet najlepszą firmę, nie możemy być do końca pewni, że zadowolimy wszystkich Klientów. Na szczęście, dzięki ORM, mamy przynajmniej niewielki wpływ na to, jaka będzie nasza reputacja w Internecie i jak przełoży się to na funkcjonowanie naszej marki.